Sklep internetowy Europ24.pl | Garnki | Czajniki | Sztućce | Chlebaki
Jak zdrowo gotować ziemniaki? 0
Jak zdrowo gotować ziemniaki?

Jak zdrowo gotować ziemniaki?

Nie da się ukryć, że ziemniaki to jedne z najpopularniejszych warzyw w naszym kraju. Regularnie przyrządzamy dania, których głównym składnikiem są właśnie "kartofle". Nie wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak powinniśmy gotować ziemniaki, aby były smaczne i zdrowe. Co powinniśmy wiedzieć o ziemniakach? W jaki sposób je gotować? Czy kiełkujące ziemniaki mogą być szkodliwe? Co z wywarem z ziemniaków? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.

Podstawowe informacje na temat ziemniaków

Wśród wielu Polaków panuje przeświadczenie, że ziemniaki są bardzo tuczące. Okazuje się, że nie jest to prawda, bowiem warzywa te same w sobie są niskokaloryczne. Mówi się, że średnio zawierają 77 kcal/100g, w zależności od odmiany. To, że od nich tyjemy jest związane z tym, w jaki sposób je przyrządzamy. Zdecydowana większość podaje ziemniaki z sosem lub podsmażaną cebulką, a to powoduje, że danie rzeczywiście staje się wysokokaloryczne. Jak wiadomo, ziemniaki są stosunkowo tanie, a dodatkowo znajdziemy je właściwie w każdym markecie- są łatwo dostępne. Dodatkowo charakteryzują się tym, że są bardzo zdrowe. Świadczy o tym wiele witamin, jak chociażby witamina C. Ziemniaki zawierają również potas i fosfor, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Warto również wspomnieć o witaminie A, a także o tych z grupy B, do których należą: B1, B2, B3, B6. Ziemniak jest lekkostrawny, a dodatkowo wspomaga i poprawia naszą przemianę materii, ze względu na błonnik. Nie w sposób nie wspomnieć o tym, że to popularne warzywo jest zasadotwórcze, co przywraca równowagę kwasowo-zasadową.

Gotowanie ziemniaków w garnku z pokrywką- smacznie i zdrowo

Pora przejść do najważniejszej kwestii, czyli do gotowania ziemniaków. Z pewnością chcemy zachować wszystkie cenne składniki odżywcze, dlatego też powinniśmy odpowiednio postępować. Zacznijmy od uprzedniego umycia, a następnie obierzmy skórkę. Kolejnym, istotnym krokiem jest wrzucenie warzyw do niedużej ilości wrzątku. Najczęstszy błąd jaki popełniamy, to wcześniejsze zalewanie zimną wodą. W konsekwencji pozbywamy się wszystkich cennych składników odżywczych, na których nam zależy, a dodatkowo zjadamy tylko i wyłącznie skrobię- przecież tego chcemy uniknąć. Kolejną istotną kwestią jest sposób obierania. Pamiętajmy o tym, że to co najlepsze znajduje się tuż pod skórką. W praktyce oznacza to, że musimy robić wszystko co w naszej mocy, aby je cienko obierać. Warto w tym celu skorzystać ze specjalnej obieraczki, której cena jest zaskakująco nisko.

Ziemniaki powinniśmy gotować pod przykryciem na stosunkowo niskim ogniu tak długo, aż nie staną się zbyt miękkie. Aby to sprawdzić, należy użyć widelca, który wbijamy w warzywo. Czas gotowania powinien oscylować w graniach 20 minut, jednak granica ta w praktyce jest bardzo luźna, bowiem dużo w tym przypadku zależy od tego, na jaki gatunek się zdecydujemy, a także jak dużo ziemniaków chcemy ugotować. Aby gotowanie odbywało się równomiernie, konieczne okaże się pokrojenie ziemniaków na mniejsze kawałki. Wodę należy solić dopiero pod koniec gotowania. Optymalna ilość to 1 łyżeczka na 1 litr wody. Na koniec należy odcedzić ziemniaki i podać na talerz lub dowolne inne naczynie. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że zdecydowanie najwięcej witamin znajdziemy w ziemniakach, które gotowane są w "mundurkach". Nie zapominajmy o tym, żeby nie pozostawiać obranych ziemniaków zbyt długo w wodzie. Wywar możemy wykorzystać do sosów lub zup- w zależności od indywidualnych preferencji.

[product category_id="2214574" slider="true" onlyAvailable="true"]

Kiełkujące ziemniaki- czy są szkodliwe?

Istotna jest jeszcze jedna kwestia, o której część osób zapomina, mianowicie powinniśmy unikać ziemniaków, które kiełkują lub mają zieloną skórkę. Niestety wytwarza się w nich szkodliwy dla ludzkiego organizmu "glikoalkaloid solanina". Związek ten może wywoływać zatrucia pokarmowe, powodować nudności, wymioty, biegunkę czy też kolkę. Dlatego też wystrzegajmy się takich ziemniaków i omijajmy je szerokim łukiem.

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium